Psikoterapi nedir, nasıl yapılır ve ne işe yarar?

Psikoterapi, akıl sağlığını korumak ve sağaltmak amaçlı olarak, uzmanlar tarafından uygulanan bir terapi (tedavi) yöntemidir. Psikolojik veya fiziksel tedavi gören, ilaç kullanan kişiler için de, destekleyici tedavi olarak uygulanır. Hangi terapinin uygulanacağı, terapinin ne kadar süreceği, kişinin ihtiyaçları doğrultusunda şekillenir.

Uzman bir psikiyatrist, psikoterapist ya da psikolog ile konuşup destek almak, kendinizi keşfedip duygu durumunuzu kavramanıza yardımcı olacaktır. Psikoterapi ile yaşadığınız sorunlara uzman bir bakışın yardımcı olması ve tedavi edici yaklaşım süreci, sağlığınız açısından son derece verimli sonuçlar almanızı sağlayacaktır.

Kişisel problemlerimizi bir başkasına açıkça anlatma düşüncesi ilk başta birçok kişi için zor olsa da yaşamınızı ve sağlığınızı derinden etkileyen konular hakkında uzman psikoterapistlerden alacağınız yönlendirmelerin pozitif etkileriyle problemlerinizle çok daha kolay başa çıkabilirsiniz.

Terapinin Faydaları Nelerdir?

• Zorluklar karşısında kendinizi çok daha güçlü hissedersiniz.
  • Kişisel gelişiminize engel olan davranışlarınızı değiştirebilirsiniz.
  • Kendinizle ilgili olumsuz düşünceleri irdeleyebilirsiniz
  • Geçmişten gelen acılarınızı dindirebilirsiniz.
  • İletişim ve ilişki kurma becerilerinizi geliştirebilirsiniz.
  • Gelecek ile ilgili hedeflerini daha net belirleyebilirsiniz.
  • Psikoterapi ile özgüveniniz artar.
  • Mental sağlık sorunlarının getirdiği semptomlarla daha güçlü bir şekilde baş edebilirsiniz.
  • Korku, öfke, yas gibi güçlü duygularla başa çıkabilirsiniz.
  • Problem çözme yeteneklerinizi geliştirebilirsiniz..

Terapi Türleri Nelerdir?

Bilişsel-Davranışçı Terapi

Terapinin bilişsel yönü kişilerin yaşamlarıyla ilgili pozitif değer ve inanç kalıpları oluşturabilmelerine odaklanırken, davranışsal tarafı ise sağlıklı seçimler yapabilme yetkinliğinin geliştirilmesine odaklanır. Bilişsel- Davranışçı terapi uygulamaları özellikle:

• depresyon,
  • anksiyete
  • bipolar bozuklukların tedavisinde tercih edilen en etkili yaklaşımlardan biridir.

Kişilerarası Terapi:

Özellikle; iletişim, ilişki kurma gibi yeteneklere odaklanan kişilerarası terapi uygulamaları ie kişilerin duygularını sağlıklı bir biçimde ifade edebilmeleri amaçlanır. Depresyon tedavisinde en iyi sonuç veren yaklaşımlardan biridir. “ Sosyal Ritim Terapisi” olarak da uygulanabilen yaklaşım yöntemi, bipolar bozuklukların tedavisinde son derece etkilidir.

Aile Terapisi:

Aile üyelerinin birbirleriyle olan iletişim problemlerini ve çatışmalarını çözümleyebilmelerine, aralarındaki bağı kuvvetlendirmelerine odaklanan aile terapisi özellikle yeme bozuklukları ve bipolar bozuklukların tedavisinde tercih edilen yaklaşımlardan biridir.

Psikoeğitim:

Kişilerin mental sağlık alanını ve psikolojik sağlığın yaşam için önemini daha iyi anlamalarını ve tedaviye yardımcı olabilecek yolları keşfetmeyi amaçlar.

Terapiden ne beklemelisiniz?

Destek almak istediğiniz konuya ve kişisel durumunuza göre terapi kısa süreli ya da uzun süreli olarak uygulanabilir. Terapist görüşmeleri genellikle haftada bir kez, kırkbeş dakika olarak gerçekleştirilir ancak kişisel ihtiyaçlara ve terapistinizin yönlendirmelerine göre görüşme araları sıklaştırılabilir ya da uzatılabilir. İlk görüşmede amaç psikoterapistin sizi tanıması ve en verimli tedavi yöntemine karar verilmesi olacaktır.

Terapi görüşmelerinde kendinizi güvende ve anlaşılıyor hissetmeniz son derece önemlidir. Bu nedenle terapistinizi seçerken hangi özelliklerin sizi daha rahat hissettireceğine karar vermenizde fayda vardır.

Terapiyle amaçlanan değişimlere ulaşmak zaman alabilir. Ancak doğru yöntemlerle uygulanan psikolojik destek çalışmalarıyla yaşamla mücadele etmek için gereken yeteneklerinizi geliştirebilir, ilişkilerinizi ve kişisel problemlerinizi düzeltme yolunda büyük adımlar atabilirsiniz.

Terapiden en yüksek faydayı nasıl alabilirsiniz?

• Psikiyatrist, psikoterapi yapan uzmanınıza terapiden beklentinizi açıkça söyleyin.
  • Sizin için en önemli olan sonuçların neler olduğuna karar verin.
  • Açık görüşlü olun.
  • Yaşam kalitenizi artırabilecek yeni düşünce ve davranış biçimlerini denemeye istekli olun.
  • Değişim zordur, hepimiz değişime direnç gösteririz. Sağlıklı ve mutlu bir yaşam için değiştirmeniz gereken süreçler karşısında korkmayın, cesur olun.
  • İlerleme kaydedemediğinizi düşünüyorsanız bunu mutlaka psikoloğunuz ile paylaşın.
  • Dürüst olun. Eğer resmin tamamını, açıkça anlatmazsanız terapistiniz size yardımcı olamaz.
  • Gerçekten “iyi” değilseniz, “iyiyim” demeyin!
  • Terapide görüştüğünüz konularla, terapistinizin yönlendirmeleriyle ilgili bir günlük tutmayı düşünebilirsiniz. Terapide öğrendiğiniz teknikleri günlük yaşamınızda uygulamaya çalışın.
  • Online terapiyi deneyin. Özellikle programınızın yoğun olduğu ya da evden çıkmak istemediğiniz zamanlarda terapistiniz ile görüşmenin ve aklınıza takılanları paylaşmanın en  konforlu yolu online terapidir.

Eğer siz de problemlerinizle tek başınıza savaşmaktan yorulduysanız benimle sizin için belirleyeceğimiz uygun zamanda görüşebilir, en rahat terapi deneyimini birlikte yaşayabiliriz..